شیوع 75 نوع آفت در هیرکانی | منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در خواب
شیوع آفات و بیماری بیش از گذشته جنگل‌های هیرکانی را تهدید می‌کند

شیوع 75 نوع آفت در هیرکانی | منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در خواب

 رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

 6 چالش ویرانگر جنگل‌های هیرکانی

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات  گفت: نبود طرح مدیریت جایگزین، جنگل‌خواری، نگهداری دام در جنگل، گردشگری بی‌ضابطه، دفن زباله در جنگل و طغیان آفات و بیماری از چالش‌های اصلی جنگل‌های هیرکانی هستند.
کد خبر: ۱۴۰۹۷۴۷
نویسنده مهدی آیینی

 6 چالش ویرانگر جنگل‌های هیرکانی

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر هادی کیادلیری‌ افزود: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های‌ جنگل‌های هیرکانی نبود طرح مدیریت جایگزین جنگل است.

به گفته وی در برنامه ششم توسعه بر لزوم تهیه این طرح ‌ تاکید شده بود. اما تاکنون طرح مدیریت جایگزین جنگل آماده نشده است.

‌دکتر کیادلیری با اشاره به اینکه برای هرگونه مدیریت و دخالت در جنگل نیاز به طرح است، عنوان کرد: در نبود طرح جایگزین می‌توان گفت جنگل به نوعی رها شده است‌‌ و ریشه افزایش مسائلی مانند قاچاق چوب و تجاوز به اراضی جنگلی را باید در نبود طرح جایگزین جست‌وجو کرد‌.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات به جام جم آنلاین گفت: چالش دیگری که جنگل‌های هیرکانی را به سمت نابودی سوق می‌دهد، ‌افزایش تجاوز به عرصه‌های جنگلی است که این روزها در بسیاری از مناطق شاهد گسترش آن هستیم و به نظر می‌رسد سازمان‌های متولی آن‌طور که باید با افرادی که اقدام به جنگل‌خواری می‌کنند، برخورد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نگهداری دام در جنگل یکی دیگر از مشکلات جنگل‌های هیرکانی است، گفت: نگهداری از دام در داخل جنگل قانونی نیست و سبب تخریب جنگل می‌شود.

به گفته دکتر کیادلیری دستگاه‌های مسئول هنوز‌ راهکار مناسبی برای خروج دام از جنگل ارائه نکرده‌اند.

 6 چالش ویرانگر جنگل‌های هیرکانی

‌رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دام در جنگل‌های هیرکانی نگهداری می‌شود؟ عنوان کرد: یکی از مشکلات منابع طبیعی این است که ‌ آمار مناسبی از این مسائل در اختیار نیست. اما برآورد می‌شود، حدود 4 میلیون راس دام در جنگل وجود داشته باشد.‌

وی از گردشگری بی‌ضابطه به عنوان یکی دیگر از چالش‌های جنگل‌های هیرکانی نام برد و ادامه داد: گردشگری بی‌ضابطه آسیب فراوانی به جنگل تحمیل می‌کند.

دکتر کیادلیری عنوان کرد: ‌دفن زباله در جنگل یکی دیگر از مشکلات جنگل‌های هیرکانی است که هر روز ناگواتر می‌شود و هنوز‌به ابتدایی‌ترین شکل ممکن زباله‌ها را در دل جنگل دپو می‌کنند‌.

‌‌رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه طغیان آفت و بیماری‌ نیز یکی دیگر از چالش‌های جنگل‌های هیرکانی است، توضیح داد: تخریب جنگل و تغییرات اقلیمی سبب افزایش طغیان آفات و بیماری در جنگل‌های هیرکانی شده است.

‌به گفته وی حدود 75 نوع آفت در جنگل‌های هیرکانی شناسایی شده است‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها